Uit de Shadow: ‘Sinds de winterstop staan we op eigen benen’
Vrijdag 30-8
,,Als op zondagmiddag alle digitale wedstrijdformulieren netjes de deur uit zijn, alle wedstrijden zijn afgerond, dat geeft een heel tevreden gevoel.’’, zegt Karlijn Kooijman. Zij vormt met Judith Hoetmer sinds vorig jaar het Wedstrijdsecretariaat Jeugd. ,,Sinds de winterstop staan we op eigen benen.’’
Karlijn heeft een dochter in M8E1 en de dochter van Judith speelt in de MA1. ,,We hebben ons aangemeld als vrijwilligers voor het wedstrijdsecretariaat naar aanleiding van een noodoproep. ‘Zonder wedstrijdsecretariaat geen competitiewedstrijden’. Nou dat wilden we onze kinderen niet aandoen. Maar we begrijpen nu pas dat het ook echt waar is.’’
,,Onze voorganger Suzanne heeft ons ingewerkt’’, vertelt Judith. ,,Echt, ik had er niet bij stilgestaan wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Suzanne heeft nog een hele tijd meegekeken in onze groepsapp. Zo kon ze zo nu en dan nog wat aanwijzingen geven.’’
De belangrijkste taak van het wedstrijdsecretariaat is het inplannen van de competitiewedstrijden. Dat gaat via het systeem LISA en in overleg met de hockeybond. ,,Als wij ons werk goed doen, merkt helemaal niemand er iets van.’’, vat Karlijn het bondig samen.
Bij de planning houdt het secretariaat rekening met de veldplanning, met tijdstippen waarop de teams spelen, maar ook bijvoorbeeld met teams die in verband met schaarste altijd spelers van elkaar lenen. ,,Maar je moet bijvoorbeeld ook denken aan tegenstanders die van ver komen, die kun je niet te vroeg inplannen. Verder krijg je van andere verenigingen steevast verzoekjes. Het is wel grappig, gaandeweg bouw je een relatie op met de secretariaten van andere clubs. Dat kan ook niet anders, je hebt elkaar nodig.’’, legt Judith uit.
Een goed voorbeeld van die samenwerking is het oefenwedstrijdprogramma van komend weekeinde. ,,Daarvoor hebben we de koppen bij elkaar gestoken met Castricum, Alkmaar en Terriërs. Samen puzzel je een heel programma in elkaar. Toen bleek dat ons Veld 3 mogelijk nog niet klaar zou zijn hebben we nog even verder moeten puzzelen, maar gelukkig was er bij de andere verenigingen nog ruimte.’’
Naast het inplannen van de competitiewedstrijden voor aanvang van het seizoen – en in de herfst opnieuw voor de tweede seizoenshelft – verloopt het insturen van de wedstrijdformulieren via het secretariaat. Oftewel de DWF’s. ,,Bij Overbos hebben we de regel dat teams geen opmerkingen op de formulieren invullen. En dat gaat best goed. Op het moment dat er iets misgaat of een tegenstander wel met opmerkingen komt, pleegt de bond hoor en wederhoor. Dan zijn wij contactpersoon voor de bond en doorgeefluik naar de technische commissie.’’, leggen ze uit.
,,We hadden een keer een akkefietje met een meidenteam’’, zegt Judith. ,,Had de tegenstander allemaal andere speelsters opgesteld, zelfs van een andere club. Die wedstrijd moest dus worden ingehaald, maar omdat de tegenpartij aanvankelijk had gewonnen moest dat van onze kant komen.’’ ,,Tsja, ze werkten niet echt mee. Op een gegeven moment wordt zoiets dan een principekwestie.’’, voegt Karlijn toe.
Het wedstrijdsecretariaat Jeugd hoopt het komende seizoen nog één slag te maken. ,,Namelijk dat de teams direct na de wedstrijd met de scheidsrechters en de tegenpartij het DWF afronden. Dan weet iedereen dat wat erin staat klopt en het biedt de gelegenheid om even te bespreken wat er in een wedstrijd is gebeurd. Daar gaan we voor!’’
DigiShadow